תמונת מצב- ענף הרכב - Dun & Bradstreet
הגנה עסקית
צמיחה עסקית
16.06.19

תמונת מצב- ענף הרכב- ניתוח מיוחד

אפרת שגב, סמנכ"ל כלכלה, מידע ומחקר, דן אנד ברדסטריט

ענף הרכב בישראל מאופיין במתאם שלילי בין רמת מינוע נמוכה יחסית למדינות המפותחות בעולם, אל מול רמת צפיפות גבוהה בכבישים. מהנתונים עולה כי ירידה במסירות כלי רכב בשנה האחרונה הביאה את החברות בענף להיכנס לאפיקים חדשים.

Depositphotos_14013520_xl-2015

שרשרת הערך בענף הרכב כוללת את יצרני הרכב הבינלאומיים, יבואני הרכב, חברות הליסינג וההשכרה, גופי מימון והמשתמשים הסופיים: משקי בית, פירמות עסקיות וגופים ציבוריים.

ענף הרכב מרכז פעילות אשראי ענפה בישראל – מסחרית וצרכנית, ומהווה מרכיב מהותי בהכנסות המדינה ממיסים (בשנת 2018 הכנסות המדינה ממיסוי הענף נאמדו בכ-40 מיליארד ₪ – כולל מס קניה על רכישת רכב חדש, מכס, אגרות, חלפים, מע”מ והכנסות ממיסוי הדלק כענף משלים). בשנת 2018 נעו בכבישי ישראל כ-3.5 מיליון כלי רכב ממונעים, מתוכם כ-3 מיליון כלי רכב פרטיים.

הענף רשם בשנים קודמות צמיחה בפעילות שבאה לידי ביטוי בעליה בביקושים לכלי רכב, כתוצאה מהיצע אשראי רחב ונגיש, הרחבת היצע הדגמים וכן עלייה ברמת החיים הכללית. עם זאת, בשנים 2017-2018 המגמה השתנתה ובמשך שנתיים נרשמה האטה בענף. זאת כתוצאה מהקשחת רגולציה של בנק ישראל כלפי הבנקים וחברות כרטיסי האשראי למתן אשראי לענף הרכב, מיצוי יחסי של הביקושים, גודש גובר בכבישים ועוד. כך בשנת 2018 יובאו לישראל כ-267.5 אלף כלי רכב חדשים, ירידה של כ-5% בהשוואה לשנת 2017 לאחר שגם במהלכה נרשמה ירידה של כ-2% בהשוואה לשנת 2016, שנת השיא במסירות כלי רכב חדשים בישראל (286.7 אלף).

ההאטה בשנתיים האחרונות מביאה את החברות בענף להיכנס לאפיקים חדשים, שעיקרם: הרחבת פעילות מתן אשראי צרכני על ידי חברות ענף הרכב כפתרון משלים (השפעה צפויה על פעילות הענף בטווח הקצר) והאצת פעילויות עסקיות בענף האוטו-טק, בפרט לאחר עסקת אינטל-מובילאיי משנת 2017, באמצעות השקעות ישירות בחברות לפיתוח רכבים אוטונומיים או דרך הקמת חממות להשקעה בחברות סטארט-אפ בתחום (השפעה צפויה על פעילות הענף בטווח הבינוני-ארוך).

ענף הרכב בישראל מאופיין במתאם שלילי בין רמת מינוע נמוכה יחסית למדינות המפותחות בעולם מחד (בישראל כ-320 כלי רכב פרטיים לכל 1,000 תושבים בלבד) אל מול רמת צפיפות גבוהה בכבישים מאידך (בישראל ישנם כ-2,730 כלי רכב על כל ק”מ כביש, צפיפות גבוהה פי 3.5 מהממוצע ב-OECD).

התפתחויות טכנולוגיות בענף כגון כלי רכב מונעי חשמל וכלי רכב אוטונומיים, לצד מודלים של שיתוף נסיעות אשר משנים את התפיסה לגבי הבעלות כלי רכב, על רקע נתוני הצפיפות הגבוהים, צפויים בטווח הארוך לשנות את שרשרת הערך בענף הרכב ומציבים אתגרים והזדמנויות בפני השחקנים הקיימים.

רמת המינוע בישראל ובארצות נבחרות ב-OECD

מקור: הלמ”ס

 

  • רמת המינוע בישראל נמוכה יחסית למדינות המפותחות בעולם: כ-320 כלי רכב (פרטיים) לכל 1,000 תושבים
  • מחירי כלי הרכב הגבוהים בישראל, כתוצאה מרכיבי המיסים, מייקרים בעשרות אחוזים את עלות הרכב בהשוואה לארה”ב ואירופה, ומהווים גורם מהותי בהשפעה על רמת המינוע הנמוכה בישראל.

כלי רכב לק”מ כביש – בישראל ובארצות נבחרות

מקור: הלמ”ס 

 

  • בישראל ישנם כ-2,730 כלי רכב על כל ק”מ כביש, צפיפות גבוהה פי 3.5 מהממוצע ב-OECD

התפלגות כלי רכב בישראל לפי בעלות

 

  • בשנת 2018 נעו בכבישי ישראל כ-3.5 מיליון כלי רכב ממונעים, מתוכם כ-3 מיליון כלי רכב פרטיים.
  • צי הליסינג המצרפי של כלל חברות הליסינג בישראל מונה כ-250 אלף כלי רכב, בשיעור של כ-7% מסך כלי הרכב הממונעים בכבישים.

מסירות כלי רכב חדשים בישראל

 

מקור: איגוד יבואני הרכב

 

  • בשנת 2018 נמסרו כ-267.5 אלף כלי רכב חדשים, ירידה של כ-5% בהשוואה לשנת 2017
  • הקשחת רגולציה מבנק ישראל כלפי הבנקים וחברות כרטיסי האשראי למתן אשראי לענף הרכב מהווה גורם מהותי בהשפעתה על הירידה במסירות כלי רכב חדשים בשנים 2017-2018
  • ההאטה בשנתיים האחרונות מביאה את החברות בענף להיכנס לאפיקים חדשים

 

מתן אשראי צרכני

  • עליה בפעילות מתן אשראי צרכני על ידי חברות ענף הרכב, כפתרון משלים באמצעות חברות בת ייעודיות או שותפויות עם חברות אשראי חוץ בנקאיות, וזאת כמענה להקשחת עמדתם של הבנקים וחברות כרטיסי אשראי לענף הרכב
  • עליה (והתייצבות) בפעילות הסחר של חברות הליסינג – “0 ק”מ”, אשר על פי הערכות מהווה כ-10% מסך מכירות הרכב בישראל בשנת 2018. פעילות הסחר ברכבים מצד חברות הליסינג ומכירתם לשוק הפרטי מצריכה מתן פתרונות אשראי למימון העסקאות, כפעילות משלימה תומכת.
  • פעילות רווחית – על פי נתוני השוק, הריבית הממוצעת לרכישת רכב באמצעות אשראי חוץ בנקאי עלתה בשנת 2018, ונעה בטווח של 8%-6% .

 

רגולציה – חוק נתוני אשראי החדש

  • ב-04/2019 נכנס לתוקף החוק החדש שנועד להרחיב את נגישות הציבור לאשראי
  • מתן תמונה רחבה יותר לנותני האשראי
  • קבלת נתונים רבים על התנהלותו הדביטורית של לווה
  • אספקת שירותים משוכללים לנותן האשראי
  • לשכת האשראי של דן אנד ברדסטריט פיתחה מוצרי אשראי צרכני ייעודיים בהתאמה לחוק החדש

 

השקעה באוטו-טק

  • האצת פעילויות עסקיות בענף האוטו-טק בעולם ובארץ, בפרט לאחר עסקת אינטל-מובילאיי משנת 2017
  • יבואניות הרכב בישראל, הנמצאות בשרשרת הערך בין חברות הסטארט-אפ ליצרני הרכב העולמיים, הגבירו את פעילותן בתחום באמצעות שני אפיקים עיקריים:
  •  השקעה ישירה בחברות לפיתוח רכבים אוטונומיים
  • הקמת חממות להשקעה בחברות סטארט-אפ בתחום

 

 

אודות אופיר שמואל לכל הכתבות מאת אופיר שמואל
בנוסף אולי יעניין אותך גם
נשמח להכיר מקרוב ולעזור גם לעסק שלך לצמוח
077-7298003
יצירת קשר

מלאו את הפרטים ומומחי דן אנד ברדסטריט
ילוו אתכם במציאת הפתרון שמתאים לכם

פניתך התקבלה,
נציגנו יחזרו אליך בהקדם

דן אנד ברדסטריט

פתרונות מידע גלובליים

צמיחה עסקית

הגנה עסקית

לשכת אשראי

פתרונות בהתאמה אישית

כתבות ומאמרים מקצועיים

כל הזכויות שמורות 2019 © דן אנד ברדסטריט ישראל